La Scoala Gimnaziala “Ion Creanga” din Cluj-Napoca a avut loc, in data de 8.05.2019, dezbaterea pe baza documentului “Educatia ne uneste – Viziune asupra viitorului educatiei in Romania”.

Consideram cu totii ca trebuie sa existe o viziune unica, moderna, in acord cu tendintele educationale la nivel international, in acord cu descoperirile stiintei si dezvoltarea societatii. Aceasta viziune, insa, trebuie sa fie adoptata pe termen lung, sa constituie punctul de plecare al oricaror demersuri in domeniul educational pentru o perioada considerabila de timp, permitand astfel cresterea organica, dezvoltarea durabila, predictibilitatea unui sistem care  trebuie considerat, constant si real, prioritate nationala.

Prezenta viziune are numeroase elemente valoroase. Scoala este vazuta ca o comunitate de invatare in care factori din mai multe domenii (educatie, familie, comunitate locala, mediul economic etc) colaboreaza, oferind fiecarui copil sansa de a se dezvolta in acord cu nevoile personale. Un alt aspect valoros il reprezinta ideea reformei curriculare- nevoia de “aerisire”a programelor, de actualizare a lor, de reducere a numarului de materii, de abordare cross-curriculara a continuturilor. Alte aspecte valoroase: mutarea accentului de pe evaluarea excesiva a elevilor pe educatia pentru viata, formarea initiala a cadrelor didactice sa fie mult mai consistenta, cresterea autonomiei institutiilor de invatamant.

In cazul unor aspecte care pot fi de valoare, consideram ca exista unele limitari. Nu se poate reinventa un sistem educational fara asigurarea unei infrastructuri de calitate, la  standarde comparabile cu cele din tarile europene si fara discrepante majore intre mediul rural si urban. Nu consideram ca este in beneficiul copiilor ca in primul ciclu scolar educatia fizica si limba engleza  sa fie predate de catre cadrul didactic pentru invatamant primar. Evaluarile standardizate de final de ciclu sunt, in forma de azi cel putin, nerelevante pentru copii/educatori/familie.

Dintre sugestiile noastre: formarea cadrelor cu specializare pe un anumit nivel/ciclu scolar; asigurarea prin lege a unui numar mai mic de elevi in clasa (maximum 25); reducerea birocratiei in evaluarea elevilor si cadrelor didactice.; recompensarea prin salariu de merit a cadrelor didactice sa fie la latitudinea scolii si sa se bazeze pe activitatea concreta a cadrului didactic de a asigura progresul elevilor, de a initia proiecte pentru dezvoltare institutionala; sa existe profesori asistenti pentru a sprijini activitatea elevilor cu dificultati de invatare; activitatea de dirigentie poate fi asigurata de profesori de discipline diverse, insa doar daca au parcurs cursuri de formare specific ariei consiliere si orientare; conducerea unitatilor de invatamant sa se asigure de catre un manager cu formare initiala de tip administrativ, impreuna cu un manager de curriculum, care sa fie neaparat cadru didactic al scolii.

38

Alte articole

Prieteni in devenire
Premianti la concursul judetean “Primavara copiilor”
Premiu la concursul judetean “Primavara copiilor”